سرانه فضای آموزشی پایتخت کمتر از میانگین کشوری/ اختصاص بودجه ۴۵ میلیاردی مدیریت شهری به مدارس

سرانه فضای آموزشی پایتخت کمتر از میانگین کشوری/ اختصاص بودجه ۴۵ میلیاردی مدیریت شهری به مدارس

به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری فارس، علیرضا کریمیان مدیرکل آموزش و پرورش استان تهران در صحن امروز شورای شهر تهران درباره کسب ۹ مدال طلا و یک مدال نقره توسط دانش‌آموزان ایرانی در المپیاد جهانی اظهارداشت: از این تعداد هشت مدال طلا و یک مدال نقره به دانش آموزان شهر تهران اختصاص دارد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان تهران با اشاره به وجود ۵۰ هزار واحد آموزشی در پایتخت، گفت: یک میلیون و ۱۶۰ هزار دانش آموز در مدارس تحصیل می کنند و نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر آموزش و پرورش تهران را اداره می کنند اما وضعیت فضای آموزشی در پایتخت چندان مطلوب نیست.
وی با بیان اینکه به دنبال این هستیم که با همکاری مدیریت شهری فضای آموزشی شهر را بهبود ببخشیم، تصریح کرد: متوسط سرانه فضای آموزشی در کشور ۵.۲ متر مربع و در تهران ۴.۲ متر مربع است. تهران از استان های آخر در فرسودگی مدارس است که نشان می دهد ما نیازمند توجه ویژه به فضاهای آموزشی در تهران هستیم.
کریمیان با اعلام اینکه تراکم دانش آموزی در کلاس های درس از هشت تا ۱۰ نفر بیش از میانگین کشوری است، یادآور شد: این موضوع کار دانش آموزان و معلمان را سخت تر می‌کند و باعث کاهش کیفیت آموزش می شود.
وی با تأکید بر اینکه خیرین چندان مشتاق به کمک برای ساخت مدرسه در تهران نیستند، اظهار کرد: خیرین به سمت استان های محروم می روند چراکه اگر بتوانند در تهران یک مدرسه بسازند با همان مبلغ می توانند سه یا چهار مدرسه در دیگر شهرها بسازند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان تهران گفت: عدم وجود زمین برای ایجاد فضای آموزشی یکی از مشکلات ما به شمار می رود. برج هایی که در آینده در اختیار زوج های جوان در منطقه ۲۲ قرار می گیرد می تواند مشکل جدی برای تأمین فضای آموزشی ایجاد کند.
وی با اعلام اینکه قدمت مدارس کاشی آبی در تهران بسیار بالاست، یادآور شد: این مدارس از محل درآمدهای شهرداری ساخته شده و آموزش و پرورش متصرف است اما سندی در اختیار ندارد و وقتی به دنبال خیرین می رویم اعلام می کنند که اگر این مالکیت وجود داشته باشد وارد مشارکت خواهند شد. اسناد مالکیت در اختیار شهرداری است و تقاضا می کنیم که اسناد برای بهره برداری به آموزش و پرورش منتقل شود تا موانع نوسازی را برطرف کنیم.
کریمیان تأکید کرد: شهردار تهران نگاه فاخر و قابل احترامی به آموزش و پرورش دارد؛ انتظار ما این است که شورای اسلامی شهر تهران در کنار شهردار تسهیل گری را ایجاد کند تا نگاه شهردار را برای توسعه فضای آموزشی تهران عملیاتی کنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان تهران از وجود ۸۶ واحد آموزشی کاشی آبی در پایتخت خبر داد و گفت: تقاضا می کنیم که اسناد به دولت جمهوری اسلامی و به عنوان بهره بردار به آموزش و پرورش منتقل شود تا بتوان نوسازی مدارس را انجام داد.
وی با بیان اینکه سه درصد عوارض پیش بینی شده از سوی شهرداری برای مدارس بسیار مثبت و اثرگذار است، تصریح کرد: آموزش و پرورش در کمیسیون ماده ۱۰۰ نیز سهم دارد که درخواست داریم شورای اسلامی شهر برای دریافت این سهم به ما کمک کند.
در ادامه جلسه صحن شورای شهر اعضای شورا موضوعاتی را درباره سرانه آموزشی در پایتخت مطرح و سوالاتی را در این زمینه مطرح کردند.

اختصاص ۴۵ میلیارد تومان بودجه به مدارس پایتخت

سید احمد علوی رئیس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران در با بیان اینکه امسال ۴۵ میلیارد تومان به مدارس پایتخت اختصاص یافت، اظهار کرد: تفاهم نامه هایی برای انعقاد بین مناطق آموزش و پرورش و مناطق شهرداری آماده است که امیدواریم سریعتر منعقد شود تا بتوان مشکلات مدارس را برطرف کرد.
وی ضمن تقدیر از آموزش و پرورش برای اجرای اقدامات در ۲۰۰ پایگاه تابستانی خاطرنشان کرد: امیدواریم موضوع مدارس کاشی آبی به صورت مکتوب به کمیسیون های شورا اعلام شود تا بتوان در این خصوص تصمیم گرفت.

کاربری مدارس واقع در خیابان‌های شلوغ تغییر کند

رئیس شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه اعتبار ۴۵ میلیارد تومانی برای مدارس رسمی است، گفت: با این وجود، مناطق شهرداری در مسائل مختلف همکاری لازم را با مدارس دارند.
مهدی چمران با اشاره به کاربری مدارس خاطرنشان کرد: قرار گرفتن مدارس در خیابان های شلوغ، اقدام مناسبی نیست که می توان این فضاها را جابجا کرد و بتوان از کاربری تجاری چنین فضاهایی استفاده کرد و آموزش و پرورش از فروش این فضاها منتفع شود.

توزیع ناعادلانه فضاهای آموزشی

ناصر امانی دیگر عضو شورای شهر تهران با اشاره به فرسودگی مراکز آموزشی و توزیع ناعادلانه سرانه های آموزشی تصریح کرد: پس از جلسه ای که در زمان حادثه پلاسکو برگزار شد، تصمیم بر این بود که اگر قرار باشد مراکز ایمن سازی شوند، مراکز درمانی و سپس فضاهای آموزشی در اولویت قرار دارند.
وی ادامه داد: این مدارس در محلات کم برخوردار شهر تهران واقع شده و فرسودگی در این مدارس مشهودتر است. مشکلات ثبت نام دانش آموزان در مدارس دولتی نیز از جمله مسائلی است که مردم با آن درگیر هستند. ما در حوزه مدیریت شهری مسئولیت داریم که به مسائلی از این قبیل رسیدگی کنیم.

فعالیت ۲۹ مرکز آموزشی کودکان کار و خیابان در پایتخت

زهرا شمس احسان عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز در این جلسه با بیان اینکه ما نیازمند رمزگشایی دقیق از بیانیه گام دوم در خصوص آموزش و پرورش هستیم، گفت: باید در خصوص سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گام های بلندی برداشت.
وی اضافه کرد: مدل مشترک همکاری باید شکل بگیرد و گروه های در معرض آسیب را نیز مدنظر قرار دهد که از جمله می توان به کودکان کار و خیابان اشاره کرد. در حال حاضر ۲۹ مرکز آموزشی پرتو و راه پویش با مدیریت شهرداری و مشارکت آموزش و پرورش در سطح شهر داریم و برای ساماندهی این مدارس، نیاز به مشارکت این دو نهاد داریم.
شمس احسان با بیان اینکه ۱۳ محله به صورت پایلوت اقدامات لازم برای شهر دوستدار کودک را انجام می دهند، یادآور شد: امن سازی مسیرهای منتهی به مدارس و استانداردسازی این مناطق در دستور کار قرار دارد که می تواند مشارکت در این زمینه بین شهرداری و آموزش و پرورش شکل بگیرد.

پیش‌بینی توسعه مدارس در طرح جامع شهر تهران

در ادامه مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران نیز با تأکید بر اینکه باید از فرصت خیرین برای ساخت مدارس استفاده کرد، گفت: طرح جامع شهر تهران مصوب سال ۸۶ و ابلاغ سال ۹۰ برای توسعه آموزش و پرورش، برنامه هایی را برای ساماندهی و توسعه ساختمان های آموزشی، مدارس و مراکز پیش دبستانی دارد که روی زمین مانده است.

مدارس کاشی آبی به مدارس غیردولتی واگذار نشوند

نرجس سلیمانی عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورا در ادامه این جلسه با اشاره به ارتباط بین ترافیک و بازگشایی مدارس اظهار کرد: با توجه به اینکه مدارس دولتی به مدارس غیردولتی واگذار شدند، چه تضمینی وجود دارد که مدارس کاشی آبی نیز به سرنوشت این مدارس دچار نشوند.
وی افزود: امسال مراکز تحصیلی با تمام ظرفیت فعالیت خود را به طور مجدد آغاز می کنند، شایسته است که شهرداری تهران با اهتمام جدی تری به استقبال مهرماه برود و بهبود دسترسی مسیرهای پیاده در شعاع ۵۰۰ متری مدارس مورد توجه قرار بگیرد.
سلیمانی همچنین تصریح کرد: مشکلات مرتبط با علائم راهنمایی و رانندگی و خط کشی های ترافیکی باید توسط نهادهای مربوطه انجام شود.

مقاله مرتبط: جزییاتی از آموزش ارزیابان و فرایند تعیین رتبه معلمان

افتتاح مدارس مسجدمحور در پایتخت

علی اصغر قائمی با اشاره به افتتاح مدارس مسجدمحور در پایتخت و استقبال برخی خانواده ها از این مدارس گفت: سوال من این است که آیا آموزش و پرورش ارتباط کافی را با این مدارس برقرار کرده است یا خیر؟

ضرورت مقاوم‌سازی و ایمن‌سازی مدارس در پایتخت

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه پیشرفت جامعه نتیجه تلاش های معلمان است، گفت: مقاوم‌سازی و ایمن سازی مدارس از اهمیت ویژه ای برخوردار است و پیگیری این مسئله و همچنین مشارکت خیرین اهمیت دارد و شهرداری می تواند در حوزه اطلاع رسانی و تبلیغات این موضوع همکاری لازم را با آموزش و پرورش داشته باشد.
وی با بیان اینکه باید از فضای مدارس برای توسعه ورزش استفاده کرد، یادآور شد: انتظار داریم شهرداری و آموزش و پرورش کمک کنند تا بتوان از این فضا استفاده کنند.

استفاده از توان مدیریت شهری برای فعالیت‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی در مدارس

علیرضا کریمیان مدیرکل آموزش و پرورش استان تهران در واکنش به اظهارات اعضای شورا، گفت: مباحث را در همکاری با شهرداری در خصوص عمرانی، مناسب سازی، تجهیزاتی و برنامه ای دنبال خواهیم کرد.
وی افزود: یکی از ابتکارات مثبت در شهر تهران میز خیرین و حساب فی ما بین شهرداری و آموزش و پرورش است که می تواند به رفع مشکلات کمک کند. ما تجربه های خوبی در همکاری با شهرداری تهران داریم که در این راستا باغ حکیم برای ساخت سه مدرسه اختصاص پیدا کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان تهران با اشاره به توزیع ناعادلانه فضاهای آموزشی، تصریح کرد: ما علاوه بر فرسودگی مدارس، از توزیع نامتوازن مراکز آموزشی نیز رنج می بریم.
وی همچنین خاطرنشان کرد: نگاه ما تنها دیدگاه فیزیکی نیست بلکه از توان مدیریت شهری برای فعالیت های فرهنگی، هنری و اجتماعی بهره خواهیم برد.

منبع: فارس

درباره نویسنده

مطالب مرتبط